ZAK ES LEKKER DOOR (geen echt Bosch’lied !)

“ZAK ES LEKKER DOOR” IS GEEN ECHT BOSCH LIED !

In het BD van 3 maart j.l. schreef men dat ’t liedje “Zak es lekker door” afkomstig zou zijn uit Den Bosch. Mijn waarheid is dat het liedje het eerst gepresenteerd werd door de Boxtelse- en Essche Raamlandermuzikanten ( Voorheen De Pöters”) op een arrangement van Die Praeger Musikanten, een Tjechische lied van oorsprong en een bewerking uit de Tierolff -catalogus van Frans Ludo Verbeeck (Randy Beck) en J.Dils .

In zaal Bellevue te Boxtel speelde ik (in de zestig en zeventiger jaren) als Cees Vermeulen Windsant (later als Mike Vincent) – elke zondag met mijn band The Flying Rockers en zag in de pauze tijdens de presentatie van de Blaaskapel dat iedereen met veel lol naar de grond zakte op het refrein. Een leuke act vond ik. Enthousiast maar erg naif zoals later bleek om dit door te vertellen aan Clemens van Bracht ( van de Deurzakkers) die toen een winkel runde van Frans de Kok op de Pensmarkt. Na enige tijd kwam er de erg voor de hand liggende tekst op – “Zak es lekker door” Een idee dat ik hen in schoot wierp.

De plaat kwam uit opnieuw uit met bemoeienissen van Albert West en Jan Vis (die het later als ‘nieuw’arrangement opnieuw declareerden) met de Deurzakkers(te boeken via Jan Vis) en wat koor erachter van de FC-Den Bosch fans welke een extra promotionele hype gaven en werd de hit van 1975 Toch werd Clemens later een van m’n beste platenklantjes als leverancier in ’t vinyltijdperk. Ook Willem was altijd enthouisiast toen ik hem de eerste wegen leerde bewandelen in het RTV promotiewerk in Hilversum. Ook de “Spijker in m’nne kop”werd mij als eerste aangeboden door de helaas overleden tekstschrijver Rene Cooijmans als follow-up van de “Friet met mayonaise” uit ’74 maar de schrijvers wilden opeens liever zelf in de schijnwerpers staan op het Kwekfestijn, zodat die samenwerking werd verbroken. Ik werd regelmatig gepasseerd en was steeds weer de bekende Sinterklaas maar kon gelukkig alles gauw vergeven. Zo zijn de Brabanders toch ?! Maar later ging ik toch maar beter alleen op sjouw en werden mij gelukkig nog tal van andere successen gegund. De beste feestliedjes (uit ‘s-Hertogenbosch) zijn onder mijn hoede en later Bosch’erfgoed, van; Oh Jheronimus, Houdt ‘m vast Katharina, De hemel op aarde, Vogel in ’n kooike, Water bij de wijn, Gaode met me mee op sjouw, D’n dieje van d’n dieje, Ik hou van Den Bosch, Onze St-Jan, ’t Overkomt me eens per jaor, e.v.a. Mijn gehele euvre is te vinden op www.mikevincent.eu
Cees Vermeulen Windsant

sites:

ANDERE FEESTHITS – 

EUVRE MIKE VINCENT –  

 BIOGRAFIE – BOOKINGS

Geef een reactie

